daveyennickinoman.reismee.nl

Dag 4 - Balcony Walk

Vandaag staat in teken van een tripje naar het Jebel Shams gebergte in Oman. Dit gebergte staat bekend als de Grand Canyon van het Midden-Oosten en is voor veel toeristen een verplichte tussenstop tijdens een rondrit in Oman. Je kunt ook naar Jebel Akhdar maar daar mag je alleen komen met een 4x4, zonder 4x4 kom je niet voorbij de politiepost en kun je rechtsomkeert maken. Aangezien wij een Toyota Yaris hebben gehuurd gaan wij richting Jebel Shams. We hebben ook online gelezen dat het gebergte bij Jebel Akhdar echt heel pittig kan zijn qua steilheid. Aangezien we al aardig wat bergen hebben gezien op eerdere reizen hebben wel een beetje een idee wat we kunnen verwachten.

De hike bij Jebel Shams wordt liefkozend ook wel de Balcony Walk genoemd omdat het een vrij eenvoudige hike is die oogt als een balkon langs een klif van een paar honderd meter diepte. De weg richting Jebel Shams is grotendeels verhard, maar vlak voor het einde zijn er twee onverharde delen van het parcours die toch redelijk pittig zijn voor ons Yarisje. Het betere ramwerk in de eerste en tweede versnelling valt helaas niet te vermijden en ook hier vinden we erg steile stukken die ons autootje niet heel erg kan waarderen.

Rond half 08.30 uur komen we aan, groeten een handjevol andere toeristen en lopen het pad op. Vroeg in de morgen proberen we de hitte later op de dag te vermijden. We zien nu waarom dit de Grand Canyon van het Midden-Oosten genoemd wordt. Het oogt namelijk qua rotsvorming ontzettend zoals de Grand Canyon. Natuurlijk veel kleiner maar de look and feel is hetzelfde.

Het pad is indrukwekkend en we vragen ons al snel af hoe het onstaan is. Het is duidelijk zichtbaar van begin tot eind, goed te bewandelen en geeft je nooit een onveilig gevoel terwijl je toch echt langs een klif loopt die honderden meters diep is. Na anderhalf uur komen we bij het eindpunt en het uitzicht daar is nog indrukwekkender dan het pad achter ons. We pauzeren even en eten wat fruit. Davey geeft aan dat ze duizelig en misselijk is en het gevoel heeft dat ze begint te hallucineren. Eerst denken we nog aan een zonnesteek maar achteraf wordt duidelijk dat Davey last heeft gehad van hoogteziekte. Ze moet op de terugweg tot twee keer toe overgeven, het overgeven lucht op en geeft weer wat ruimte om verder te lopen. Een bezorgd Nederlands stel komt nog even informeren of we wel verder kunnen, dat gaat gelukkig en het einde is in zicht. Het begint ook langzaamaan warmer te worden dus het is goed geweest dat we wat vroeger zijn begonnen.

Wat een simpele wandeling had moeten worden werd toch nog even bikkelen. Bij de auto aangekomen gaat de airco vol aan en crossen we zo weer het geitenpad af naar de bewoonde wereld. Van de terugreis van zeven kwartier slaapt Davey anderhalf uur. Dat was hard nodig en gelukkig heeft ze daarna alweer wat praatjes en gaat het een stuk beter. We zijn op dat moment weer uit de bergen en dat scheelt een slok op een borrel.

Na terugkomst nemen we een sapje en gaan we even lekker tukken totdat we honger beginnen te krijgen. Na het eten besluiten we snel weer onder de wol te kruipen aangezien morgenochtend vroeg het volgende hoogtepunt van de trip op het programma staat: de gestoorde geitenmarkt van Nizwa!

Dag 3 Muscat - Nizwa

Zoals gezegd, die gordijnen houden je echt in een diepe winterslaap. Heerlijk uitgerust steigen wir rond 11 uur aus. Even snel douchen en het tasje inpakken en we zijn klaar om uit te checken. Maar, we gaan natuurlijk niet op pad alvorens wij nog zo'n heerlijk cappuccinootje in het restaurant hebben opgeslurpt. Lepeltje in de aanslag want alle opgeklopte melk moet op.

Voldaan gaan we op pad naar een leuk lunchtentje. Uiteraard uitvoerig het voorwerk gedaan op TripAdvisor maar desondanks stuiten we tweemaal op een dichte deur. Dan maar naar die Turk op de hoek daar. We worden als het Koninklijk echtpaar onthaald en er wordt nog net geen rode loper uitgerold. Een Turks take away restaurant met werknemers uit Bangladesh, kan hier allemaal.

Die verse vis roept weer Davey haar naam vanuit de vitrine, dus voor je het weet zitten we weer aan de catch of the day te sabbelen. Rijst, Griekse salade en heerlijk brood. We krijgen het echt niet op maar ook dat is geen probleem, met twee tassen vol met leftovers worden we uitgezwaaid.

Op de weg naar Nizwa liggen twee tussenstops met hoogtepunten die we vandaag gaan bezoeken. Het Bahla fort en het Jibreen kasteel. We kijken op onze klokjes en zien dat het al half twee is. Het Bahla fort sluit al om vier uur. De rit naar het Bahla fort duurt een enkeltje Ruurlo, dus gas op die lolly!

Rond kwart voor vier komen we aan bij het fort en we kunnen er zo te zien nog naar binnen! Een vriendelijke meneer laat ons binnen en de tweeënhalve euro entree moeten we met de creditcard betalen, uhuh. We hebben het rijk voor ons alleen en dwalen verwonderd het fort door. Blijft fascinerend om te zien hoe praktisch zulke gebouwen zijn ingericht. 1. de ligging moet goed zijn 2. er moet geschuild kunnen worden en 3. de vijand moet vanuit het fort kunnen worden bestookt. Ook hier zien we duidelijk hoe weinig toerisme er is in het land en ik verbaas me erover dat zoiets bestaansrecht heeft. Moet in ieder geval hevig gesubsidieerd worden.

Na een goede drie kwartier in het fort rijden we naar het op een kwartiertje verderop gelegen Jibreen Castle. Dit lijkt er meer op wat ons betreft. In een Aladdin-achtige setting verrijst een kasteel dat niet had misstaan in 1000 en 1 nachten. De entree ligt wat hoger maar de audiotour is inbegrepen. Davey besluit het op de plattegrond te doen, zonder audiotour. Na stop 2 van 34 zijn we de weg al kwijt dus toch maar die audiotour. Van buiten ziet het kasteel er al prachtig uit maar binnen weet je niet wat je ziet.

Wat we van tevoren niet wisten is dat het kasteel is gebouwd door Imam Bilarab, de heerser van Oman tussen 1679 - 1692. We komen in dadelkamers waar dadels werden bewaard (de geur hing er nog steeds!) en olie werd opgevangen om mee te koken, maar die ook via strategische openingen in het kasteel kokendheet over vijanden gegooid kon worden. Allerlei verschillende vertrekken die waren bedoeld waren voor de familie, soldaten en bedienden. Maar ook verschillende plekken in het kasteel waar gevangen werden vastgehouden nadat zij veroordeeld waren in de rechtbank die zich ook in het kasteel bevond. Met de koptelefoon aan onze oren luisteren we ademloos naar waar de verschillende vertrekken allemaal voor werden gebruikt.

Na stop 34 lopen we het kasteel uit en valt de schemering lichtjes in. Nog een half uurtje naar Nizwa waar we de leftovers van vanmiddag opeten in de kamer om vervolgens nog even door de Souks te struinen. Morgen gaan we het hooggebergte in en staat de Balcony Walk op het programma. Vroeg uit de veren!

Dag 2 Muscat

We zitten in een lekker luxe hotelletje en dat wordt bevestigd door de gordijnen waar letterlijk geen zonnestraal doorheen komt. Ik word wat gedesoriënteerd wakker, ga naar het toilet en heb gevoel dat het 6 uur is. Toch even een snelle blik op m'n telefoon: 10.30 uur. Davey is ook nog in een diepe slaap verzonken. Blijkbaar hadden we het even nodig.

Muscat staat bekend als de "Witte Stad" en dat is terecht aangezien 99% van alle gebouwen wit zijn in Muscat. Sterker, ik denk dat je een vergunning bij de Sultan himself moet aanvragen om een ander likkie verf op je voorgevel te mogen smeren. Er wonen ongeveer 1.4 miljoen inwoners in Muscat. Ongeveer een derde van alle inwoners in heel Oman. De stad is schoon, de infrastructuur is goed en de auto's zijn luxe en mooi. Het is geen Dubai maar je merkt dat je in een rijk land bent, waar het gemiddelde jaarinkomen rond de 50.000 dollar per jaar ligt, kunnen wij nog een puntje aan zuigen.

Rond enen gaan we lunchen bij Ray's bagels. Deze fout maken we minsten 1 keer per reis, Europees eten bestellen buiten Europa. De onbijtbagel met ei, bacon en kaas smaakt naar een broodje frikadel speciaal met ketchup. Niet te doen dus. Maargoed, mag de pret niet drukken. We doen het rustig aan en rijden naar de boulevard van Muscat waar ook de haven is. Ook hier zie je de weelde, waaronder een mega groot cruiseschip. We rijden nog naar het Al Mirani Fort maar deze is momenteel helaas niet te bezichtigen doordat militairen hier oefeningen doen. Na het strandpaleisje van de Sultan uitvoerig op de gevoelige plaat te hebben vastgelegd stijgen we weer in onze stalen ros terug naar het hotel.

Terug in het hotel pakken we onze speedo's en badpakken en zetten we zeil richting de infinity pool naast onze rooftopbar, lekker decadent. Nadat de zon is onder gegaan gaan we terug de kamer om ons klaar te maken voor het avondeten. We eten heerlijk vers gevangen vis aan het strand en duiken in het hotel nog even de sauna in. We toppen de dag af met zojuist gescoorde chocolaatjes en Expeditie Robinson in bed. Heerlijk relaxte eerste dag in Oman.

Dag 1 Amsterdam- Muscat

Trrrrrrrring, het wekkertje gaat om 6 uur op maandagochtend. De voorbereiding is heel relaxed gegaan met een weekend ertussen. Ruim van tevoren waren we klaar om te vertrekken. Bestemming: Oman. Ik hoor je denken, Omaaaan? Ok..., nouja. Is er daar dan geen oorlog?

Het klopt dat er niet veel toerisme is in Oman, maar ze doen er alles aan om het wat suffige blazoen af te stoffen. Nee, er is geen oorlog. Aan het begin van het vorig decennium waren er wat volksopstanden en zo ook een halve eeuw geleden. Verder staat het Omaanse volk bekend als sympathiek en gastvrij. Met buurlanden zijn er ook geen onenigheden, voordeuren en auto's kun je open laten staan en het criminaliteitscijfer ligt zo rond het vriespunt. Met andere woorden, een ontzettend veilig land.

Nou, dan moeten we maar zorgen dat we 4 uur van tevoren op Schiphol zijn. Alhoewel de Schiphol-app aangeeft dat het druk wordt, is het geen piekdag. Wat dat mag betekenen gaan we ondervinden. Om 8 uur rijden we met het boemeltje Schiphol station binnen en 09.15 staan we achter de douane en paspoortcontrole. Eerlijk is eerlijk, dat viel mee.

Een overpriced cappuccinootje later stappen we rond 11 uur in het vliegtuig, alles loopt op rolletjes. Er moet alleen nog even een koffer van boord gehaald worden omdat iemand die wel door de douane is gekomen, niet is op komen dagen bij de gate. Raar verhaal. Maargoed de motoren gieren en we stijgen op. Veel lege plekken in het vliegtuig en aangezien beenruimte bij KLM toch al meer dan prima is, hebben we niets te klagen.

Na een tussenstop in Dammam (Saudi-Arabië) van ongeveer een uurtje, om even bij te tanken en een deel van de passagiers te offboarden vliegen we binnen anderhalf uur naar Muscat. De hoofstad van Oman. Rond 22 uur lokale tijd komen we aan en werken het gebruikelijke ritueel af: lokale simkaart aanschaffen, alvast wat cash pinnen en de huurauto ophalen. Voor ons in de rij van de verhuurder staan twee zestigplussers die in paniek zijn omdat de bestelde GPS niet beschikbaar is. GPS? Wat is dat? Waarom geen simkaart halen voor twee tientjes en Google Maps gebruiken? Het begint de oudjes zichtbaar te tollen en ze beginnen wat zweterig te worden. Ik wijs waar ze een simkaart kunnen halen maar binnen 5 minuten komt de vrouw des huizes met de staart tussen de benen terug. Ze weten niet welk pakket ze moeten kiezen en ze verstaan die meneer ook niet zo goed. Uiteraard schieten we te hulp. Davey handelt de huurauto af en ik help die schattige mensen aan een simkaart, helemaal blij gaan zij ook de huurauto ophalen.

We stuiven in onze Toyota Yaris de duisternis in en rond middernacht komen we aan in het Royal Tulip hotel, het is hier twee uur later dan in Nederland maar toch zij we vermoeid van de vliegreis die ongeveer 10 uur heeft geduurd, als we het kussen raken zijn we gelijk vertrokken.

Back to het Midden-Oosten

Welkom op onze reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar wij ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Deze keer gaan we naar Oman. Oman? Hoor ik je denken. Yep, Oman. Nog niet ontdekt door het massatoerisme maar naar het blijkt een waanzinnige bestemming. Kijk bijvoorbeeld eens op www.reisjunk.nl en klik als bestemming op Oman om een idee te krijgen van wat je daar allemaal kunt doen. We komen morgen rond middernacht aan (als de rijen op Schiphol het toelaten tenminste ?) dus komende dinsdag/woensdag valt het eerste reisreport bij jullie op de mat.

Laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist! Tot snel!