daveyennickinoman.reismee.nl

Dag 10 - Daymaniyat eilanden

Als kers op de taart gaan we vandaag nog een snorkeltripje maken naar de idyllische Daymaniyat eilanden voor de kust van Muscat. Het begint eentonig te worden maar ook hier merk je hoe goed georganiseerd dit land is. We vertrekken precies op tijd vanuit de haven, de boot waarop we zitten ziet er tiptop uit en heeft alles inclusief drankjes en snacks die zijn inbegrepen. Je wordt hier volledig ontzorgd.

De eilanden liggen ca. 15 km voor de Batinah kust in het Nationale Marine Park van Oman. Het duiken hier is spectaculair, het onderwaterleven is uitbundiger en meer gevarieerd dan waar ook langs de kust van de Golf van Oman. Grote scholen vis en meer en grotere koraalformaties. Vooral het koraal is indrukwekkend en hier beter beschermd dan overal waar wij eerder zijn geweest. Ook daardoor is het onderwaterleven fantastisch en vooral kleurrijk. Het water is helder en schoon. Tijdens het snorkelen komen we de ene na de andere schilpad tegen en soms wel 4/5 tegelijk bij elkaar. We hebben zelfs een slapende schildpad onder water gezien, haha! Ook hier waan je jezelf weer de enige toerist. Waar je in Thailand met honderden toeristen tegelijk op dezelfde plek aan het snorkelen bent zijn het er hier maximaal 30 op een redelijk uitgestrekt snorkelgebied. Het is een oase van rust en echt een prachtig natuurgebied. Het strand mogen we niet op omdat de eilanden beschermt zijn.

Op de boot is er nog even commotie omdat één van de vrouwen denkt haar dochter kwijt te zijn. Gelukkig is die al op de boot en helpt Davey de kleine net met naar het toilet gaan. Dat loopt met een sisser af.

Helaas zien we geen dolfijnen tijdens de 6 uur durende trip, hetgeen over het algemeen wel vaak gebeurd. Op de terugweg dommelen we wat in en in de haven schrikken we weer wakker en raken op de kade nog wat aan de praat met een Pools stel dat volledig in Gucci is uitgedost. We worden nog uitgenodigd in het Kempinski hotel om in de avond wat drankjes te doen. We bedanken voor de uitnodiging en slaan die vriendelijk af.

Terug in het hotel gaan we in een rechte lijn weer naar het zwembad. We gaan ook niet meer het hotel uit en lunchen en dineren lekker "thuis". Want zo voelt het inmiddels na in totaal 6 nachten hier. In de avond maar weer roomservice met een brownie en dit keer Hunted op de buis. Ik kijk nog een stuk van Ajax tegen Liverpool terwijl Davey al ligt te slapen. Begin tweede helft is Ajax al snel kansloos en besluit ik ook de lichten uit te doen. Morgen gaan weer naar Nederland en zit het avontuur er alweer op!

Christel

Klinkt als een reis met van alles wat, bijzonder lijkt me om dat onderwaterleven zo te aanschouwen.