daveyennickinoman.reismee.nl

Dag 3 Muscat - Nizwa

Zoals gezegd, die gordijnen houden je echt in een diepe winterslaap. Heerlijk uitgerust steigen wir rond 11 uur aus. Even snel douchen en het tasje inpakken en we zijn klaar om uit te checken. Maar, we gaan natuurlijk niet op pad alvorens wij nog zo'n heerlijk cappuccinootje in het restaurant hebben opgeslurpt. Lepeltje in de aanslag want alle opgeklopte melk moet op.

Voldaan gaan we op pad naar een leuk lunchtentje. Uiteraard uitvoerig het voorwerk gedaan op TripAdvisor maar desondanks stuiten we tweemaal op een dichte deur. Dan maar naar die Turk op de hoek daar. We worden als het Koninklijk echtpaar onthaald en er wordt nog net geen rode loper uitgerold. Een Turks take away restaurant met werknemers uit Bangladesh, kan hier allemaal.

Die verse vis roept weer Davey haar naam vanuit de vitrine, dus voor je het weet zitten we weer aan de catch of the day te sabbelen. Rijst, Griekse salade en heerlijk brood. We krijgen het echt niet op maar ook dat is geen probleem, met twee tassen vol met leftovers worden we uitgezwaaid.

Op de weg naar Nizwa liggen twee tussenstops met hoogtepunten die we vandaag gaan bezoeken. Het Bahla fort en het Jibreen kasteel. We kijken op onze klokjes en zien dat het al half twee is. Het Bahla fort sluit al om vier uur. De rit naar het Bahla fort duurt een enkeltje Ruurlo, dus gas op die lolly!

Rond kwart voor vier komen we aan bij het fort en we kunnen er zo te zien nog naar binnen! Een vriendelijke meneer laat ons binnen en de tweeënhalve euro entree moeten we met de creditcard betalen, uhuh. We hebben het rijk voor ons alleen en dwalen verwonderd het fort door. Blijft fascinerend om te zien hoe praktisch zulke gebouwen zijn ingericht. 1. de ligging moet goed zijn 2. er moet geschuild kunnen worden en 3. de vijand moet vanuit het fort kunnen worden bestookt. Ook hier zien we duidelijk hoe weinig toerisme er is in het land en ik verbaas me erover dat zoiets bestaansrecht heeft. Moet in ieder geval hevig gesubsidieerd worden.

Na een goede drie kwartier in het fort rijden we naar het op een kwartiertje verderop gelegen Jibreen Castle. Dit lijkt er meer op wat ons betreft. In een Aladdin-achtige setting verrijst een kasteel dat niet had misstaan in 1000 en 1 nachten. De entree ligt wat hoger maar de audiotour is inbegrepen. Davey besluit het op de plattegrond te doen, zonder audiotour. Na stop 2 van 34 zijn we de weg al kwijt dus toch maar die audiotour. Van buiten ziet het kasteel er al prachtig uit maar binnen weet je niet wat je ziet.

Wat we van tevoren niet wisten is dat het kasteel is gebouwd door Imam Bilarab, de heerser van Oman tussen 1679 - 1692. We komen in dadelkamers waar dadels werden bewaard (de geur hing er nog steeds!) en olie werd opgevangen om mee te koken, maar die ook via strategische openingen in het kasteel kokendheet over vijanden gegooid kon worden. Allerlei verschillende vertrekken die waren bedoeld waren voor de familie, soldaten en bedienden. Maar ook verschillende plekken in het kasteel waar gevangen werden vastgehouden nadat zij veroordeeld waren in de rechtbank die zich ook in het kasteel bevond. Met de koptelefoon aan onze oren luisteren we ademloos naar waar de verschillende vertrekken allemaal voor werden gebruikt.

Na stop 34 lopen we het kasteel uit en valt de schemering lichtjes in. Nog een half uurtje naar Nizwa waar we de leftovers van vanmiddag opeten in de kamer om vervolgens nog even door de Souks te struinen. Morgen gaan we het hooggebergte in en staat de Balcony Walk op het programma. Vroeg uit de veren!