daveyennickinoman.reismee.nl

Dag 1 Amsterdam- Muscat

Trrrrrrrring, het wekkertje gaat om 6 uur op maandagochtend. De voorbereiding is heel relaxed gegaan met een weekend ertussen. Ruim van tevoren waren we klaar om te vertrekken. Bestemming: Oman. Ik hoor je denken, Omaaaan? Ok..., nouja. Is er daar dan geen oorlog?

Het klopt dat er niet veel toerisme is in Oman, maar ze doen er alles aan om het wat suffige blazoen af te stoffen. Nee, er is geen oorlog. Aan het begin van het vorig decennium waren er wat volksopstanden en zo ook een halve eeuw geleden. Verder staat het Omaanse volk bekend als sympathiek en gastvrij. Met buurlanden zijn er ook geen onenigheden, voordeuren en auto's kun je open laten staan en het criminaliteitscijfer ligt zo rond het vriespunt. Met andere woorden, een ontzettend veilig land.

Nou, dan moeten we maar zorgen dat we 4 uur van tevoren op Schiphol zijn. Alhoewel de Schiphol-app aangeeft dat het druk wordt, is het geen piekdag. Wat dat mag betekenen gaan we ondervinden. Om 8 uur rijden we met het boemeltje Schiphol station binnen en 09.15 staan we achter de douane en paspoortcontrole. Eerlijk is eerlijk, dat viel mee.

Een overpriced cappuccinootje later stappen we rond 11 uur in het vliegtuig, alles loopt op rolletjes. Er moet alleen nog even een koffer van boord gehaald worden omdat iemand die wel door de douane is gekomen, niet is op komen dagen bij de gate. Raar verhaal. Maargoed de motoren gieren en we stijgen op. Veel lege plekken in het vliegtuig en aangezien beenruimte bij KLM toch al meer dan prima is, hebben we niets te klagen.

Na een tussenstop in Dammam (Saudi-Arabië) van ongeveer een uurtje, om even bij te tanken en een deel van de passagiers te offboarden vliegen we binnen anderhalf uur naar Muscat. De hoofstad van Oman. Rond 22 uur lokale tijd komen we aan en werken het gebruikelijke ritueel af: lokale simkaart aanschaffen, alvast wat cash pinnen en de huurauto ophalen. Voor ons in de rij van de verhuurder staan twee zestigplussers die in paniek zijn omdat de bestelde GPS niet beschikbaar is. GPS? Wat is dat? Waarom geen simkaart halen voor twee tientjes en Google Maps gebruiken? Het begint de oudjes zichtbaar te tollen en ze beginnen wat zweterig te worden. Ik wijs waar ze een simkaart kunnen halen maar binnen 5 minuten komt de vrouw des huizes met de staart tussen de benen terug. Ze weten niet welk pakket ze moeten kiezen en ze verstaan die meneer ook niet zo goed. Uiteraard schieten we te hulp. Davey handelt de huurauto af en ik help die schattige mensen aan een simkaart, helemaal blij gaan zij ook de huurauto ophalen.

We stuiven in onze Toyota Yaris de duisternis in en rond middernacht komen we aan in het Royal Tulip hotel, het is hier twee uur later dan in Nederland maar toch zij we vermoeid van de vliegreis die ongeveer 10 uur heeft geduurd, als we het kussen raken zijn we gelijk vertrokken.