daveyennickinoman.reismee.nl

Dag 8 - Sultan Qaboos Moskee

We zijn alweer aangekomen bij de laatste stop: Muscat. Vandaag gaan we de Sultan Qaboos Moskee bezoeken.Een bezoek aan Muscat zou niet compleet zijn zonder een bezoek aan de Grote Moskee van Sultan Qaboos. Een geschenk van de Sultan aan de natie, de Sultan Qaboos Grand Mosque in Muscat is de belangrijkste moskee in het Sultanaat van Oman. De enorme moskee werd gebouwd tussen 1995 en 2001.

De belangrijkste gebedsruimte is adembenemend. De hoogtepunten in deze ruimte zijn de 8 meter brede bij 14 meter hoge centrale Swarovski kristallen kroonluchter en het 70 meter bij 60 meter Perzische tapijt. Het Perzische tapijt is gemaakt van fijne wol en katoen in 28 kleuren en weegt 21 ton. Zeshonderd vrouwen hebben hier4 jaar aan gewerkt, waardoor hettapijtop een na grootsteter wereld is. Tot slot komen ook de verschillende stijlen uit de Arabische wereld terug in het ontwerp van het gebouw (Marroko, Saudi-Arabië, Oman etc.) om de eenheid in de Arabische wereld en het daarmee samenhangende Islamitische geloof tot uitdrukking te brengen.

Om 11 uur gaat de moskee dicht voor bezoekers en rond die tijd is ook onze audiotour afgelopen. Op weg naar de uitgang worden we door een man gewenkt om nog even mee te lopen naar een ontvangstruimte. Onze toeristen-voelsprieten staan gelijk op scherp en we denken dat ze ons iets willen verkopen. Uit respect lopen we toch mee en krijgen thee en een koekje aangeboden en raken ingesprek met Safya, één van de vrijwilligers daar. Of we nog vragen hebben over het geloof, Oman en ze verteld uitgebreidt en met gepaste trots over haar gezin en het feit dat ze inmiddels oma is geworden. Op de weg naar buiten mogen we nog een gratis boekje meenemen over het geloof. We bedanken. Dit was het....? Geen last minute verkooptruc? We trekken onze schoenen aan en lopen weg. Blijkbaar niet. Ook hierin is Oman weer totaal anders dan andere bestemmingen, je merkt ook hier weer dat toerisme geen hoofdrol speelt in het land en de gastvrijheid is oprecht en ingegeven door geloof en cultuur.

Rond een uurtje of twee liggen we weer lekker te relaxen aan het zwembad. En in de avond gaan we lekker Turks eten aan het strand zoals aan het begin van de reis. Morgen lekker helemaal niets op de planning.