daveyennickinoman.reismee.nl

Dag 5 (deel 2) - Wahiba Sands

Na het vervroegde middagdutje na de geitenmarkt en het uitchecken, zetten we zeil richting de woestijn. Vorig jaar hadden we in Jordanië al een aantal fantastische dagen in de woestijn, dus ook nu wilden we dit niet skippen.

Tijdens de rit zien we een terugkerend beeld: veel overstekende geiten, huizen die lijken op kleine paleisje, schone omgeving, fantastische infrastructuur, prachtig gebergte en hier en daar een grazende kameel. Het is alsof je door een Arabisch sprookje rijdt.

Aangekomen op het pick-up-point wachten we een aantal minuutjes voordat Said ons in z'n 4x4 Lexus komt ophalen. Een goedlachse Arabier is onze host in de woestijn. Na een rit van een kwartiertje komen we aan bij het tentenkamp. Het uitzicht is echt fantastisch, je bent omringd door zandduinen die een roodachtige gloed afgeven. Een ongerept gigantisch gebied dat loopt tot aan de grenzen met Saudi-Arabië en Jemen.

We blijven één nachtje dus we moeten snel handelen. We boeken een tripje om te Dune Bashen, we racen in een 4x4 door de zandduinen en je rijdt in volle vaart van duinen van 20-30 meter hoog af waarbij het op de toppen lijkt alsof je van een klif dreigt af te rijden. Super leuk om te doen. Vervolgens rijden we naar de top van één van de duinen om daar van de zonsondergang te genieten. De zon ziet er hier ook veel meer uit als een gigantische oranje bol waar je recht in kunt kijken, net zoiets als bij een volle maan. Ondertussen is Said een kwartiertje richting Mekka aan het bidden.

Na zonsondergang rijden we terug naar het kamp. We krijgen een heerlijke maaltijd met verse vis en kamelenvlees voorgeschoteld, rechtstreeks besteld uit het nabijgelegen stadje. Maar eerlijk is eerlijk, het is zeer smakelijk. Op het platform waar we eten, dat gezien kan worden als de gezamenlijke woonkamer, blijven we nog een tijdje hangen. We downloaden een app om de verschillende sterrenbeelden in de heldere sterrenhemel te kunnen duiden. De Waterman, Vissen, Steenbok we kunnen ze allemaal ontcijferen in de lucht. Hierna hebben we een fantastisch en lang gesprek met Said over de Omaanse cultuur, hoe zij hier met vrouwen omgaan, over de oorlogen die in het verleden met Saudi-Arabië zijn gevoerd en nog veel meer onderwerpen waar ik nu even niet op kan komen.

We duiken vervolgens lekker de tent in waar we in twee aparte bedden moeten slapen. Cultuur of toeval? Waarschijnlijk een beetje van beide. Morgenochtend gaan we vroeg naar Sur, een kustplaatsje waar we een tussenstop hebben om even lekker bij te tanken.